Skip to content

Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) for lærere og skoleledere

164 arrow small right

Om hvordan den digitale utviklingen utvider og utfordrer innhold og arbeids- og vurderingsformer i dag.

164 arrow small right

Om hvordan digital teknologi kan bidra til å motivere og støtte elevers læringsprosess.

164 arrow small right

Om hvordan du kan veilede elever i deltakelse og kreative prosesser i digitale medier og utøvelse av kritisk tenkning og etisk refleksjon på digitale arenaer. 

Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) for lærere og skoleledere

Våren 2024 starter Høgskolen i Innlandet opp med ny etterutdanningsmodul for lærere i Kongsvingerregionen. Studiet vil være rettet mot lærere og skoleledere både i grunnskole og videregående opplæring

Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) vil gi studentene en oversikt og grunnleggende forståelse for egen profesjonsutøvelse og hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse kan bidra til dette.

Målet er å styrke elevens grunnleggende digitale kompetanse.

Gjennom fagfornyelsen og nye læreplaner vil opplæringen ha et enda tydeligere fokus på mer komplekse kompetanser som samarbeid, problemløsning, kreativitet og kritisk tenkning. Dette vil sette elevene i bedre stand til å møte et mer komplekst framtidig arbeidsliv (Regional plan for kompetanse og arbeidskrav i Hedmark 2019-2030).

Digitalisering og teknologisk utvikling medfører nye komplekse utfordringer og muligheter for undervisning og læring i det moderne samfunnet, blant annet med tanke på nye digitale verktøy og ressurser, vurdering, kunstig intelligens og etikk. Lærere, skoleledere og andre i aktører i oppvekstsektoren er sentrale aktører i denne sammenhengen, og det er behov for å bygge kompetanse i hele sektoren for å møte samfunns- og teknologiutviklingen på en innovativ og kritisk måte.

For å være i stand til å utvikle de grunnleggende ferdighetene og fagkompetanse hos elevene må lærere utvikle sin egen profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) i lærerutdanningen og videre gjennom profesjonell læring og utvikling i løpet av sin yrkeskarriere. Tilbudet skal styrke sektoren med en tverrfaglig tilnærming og ved å utdanne for en mer digitalisert og bærekraftig framtid.

PfDK er mer enn mer grunnleggende digital innsikt og kompetanse. Emnet gir gjennom en utvidet forståelse av kompetansebegrepet en innføring i hvordan PfDK er med å skape rammene for lærerens undervisningspraksis og skoleutvikling. Det blir lagt vekt på hvordan digitalisering og teknologiutvikling preger skoleutvikling og lærerens profesjonelle utvikling, etikk, kritisk vurdering av digitale ressurser, og integrasjon av digital teknologi i undervisning..

Ved gjennomført studium vil studentene ha forståelse av hvordan den digitale utviklingen utvider og utfordrer innhold og arbeids- og vurderingsformer i dag. Du vil også få kunnskap om digitale og sosiale mediers rolle i barn og unges oppvekst og danningsprosesser, få kunnskap om hvordan digital teknologi kan bidra til å motivere og støtte elevers læringsprosess. Som student vil du også få innsikt i hvordan du kan veilede elever i deltakelse og kreative prosesser i digitale medier og utøvelse av kritisk tenkning og etisk refleksjon på digitale arenaer.

Undervisningen vil være både fysiske samlinger og nettbasert undervisning. Det vil være en felles oppstartssamling på studiested Hamar. De andre samlingene vil være på Høgskolesenteret i Kongsvinger (for lærerne som er tilknyttet denne regionen) og Tynset studie- og høgskolesenter (for lærere som er tilknyttet fjellregionen).

Oppstart

Februar 2024
136 marker

Studiested

Nettbasert/Kongsvinger

Gjennomføring

Samlingsbasert/nettbasert

Nivå

Høgskole
131 clock

Varighet

Vårsemesteret 2024

Studiepoeng

7,5
71 lock

Søknadsfrist

10. januar 2024

Pris

Semesteravgift
91 info

Tilbyder

Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Innlandet logo

Med forbehold om endringer